In onze praktijk werken 7 doktersassistentes. Zij ondersteunen de huisarts. Zij zijn medisch opgeleid en kunnen u goed helpen. Een huisartsenpraktijk kan niet zonder de doktersassistentes.
Wat doet een doktersassistent als u haar aan de telefoon krijgt?
Bij ieder telefoontje dat binnenkomt moet de doktersassistente achterhalen wat de hulpvraag is van de patiënt. En ook wat de urgentie is van de hulpvraag. Dus moet de patiënt snel gezien worden of kan het even wachten? En moet de patiënt gezien worden door de arts, de praktijkondersteuner of de assistente? Of moet misschien de ambulance gebeld worden?
Dit noemen we triage. Triage is belangrijk om er voor te zorgen dat de juiste hulp op het juiste moment geregeld kan worden. Triage wordt altijd uitgevoerd volgens een vaste methode, zodat er niks over het hoofd wordt gezien.
Waarom stelt de doktersassistente zo veel vragen?
De doktersassistente stelt veel vragen om de triage op de juiste manier te kunnen doen en u de juiste zorg te kunnen bieden. Dit kan betekenen dat u niet gelijk dezelfde dag een afspraak kunt krijgen, omdat daar geen medische noodzaak voor is. In dat geval moeten we ruimte houden voor patiënten waarbij die noodzaak er wel is en plannen we voor u een afspraak op een later moment.
Het komt ook voor dat u helemaal niet gezien hoeft te worden door een huisarts. Een assistente kan met haar kennis vaak zelf ook adviezen geven, eventueel overlegt ze dat met de huisarts en belt u dan later terug.
Wat weet en kan een doktersassistente?
Doksterassistentes hebben een medische opleiding en veel kennis van zaken. Zij kunnen met de juiste vragen in hele korte tijd beoordelen wat er aan de hand is en wat de urgentie van de klacht is. En bepalen daarmee of en op welk moment u door wie gezien moet worden. In veel gevallen kunnen zij zelf ook adviezen geven en is een bezoek aan de huisarts niet nodig.
Huisarts is eindverantwoordelijk
Als de assistente een afspraak voor u plant bij de huisarts noteert zij in uw dossier wat haar bevindingen zijn, zodat de huisarts goed voorbereid is op uw komst. De huisarts bepaalt vervolgens wat er verder moet gebeuren en kan de assistente bijvoorbeeld vragen om een vervolgactie op te pakken.
Ook de adviezen die een assistente geeft worden genoteerd in het dossier en uiteindelijk beoordeeld door de huisarts. De huisarts blijft altijd eindverantwoordelijk voor de zorg. En alle adviezen die u krijgt zijn dus ook altijd goedgekeurd door de huisarts.
Volle agenda’s
Veel mensen vinden het vervelend dat ze niet voor alles zo maar terecht kunnen bij de huisarts. ‘Vroeger kon dat wel’ wordt dan vaak gezegd. Dat klopt, vroeger had de huisarts veel meer tijd voor alle patiënten. Dat is nu helaas niet meer zo; De huisarts heeft er heel veel taken bij gekregen en er is een groot tekort aan zorgmedewerkers, ook aan huisartsen en assistentes.
De agenda’s van de artsen zitten zo vol dat zelfs spoedgevallen soms nog maar moeilijk gepland kunnen worden op dezelfde dag. Juist daarom is het werk van de assistente zo belangrijk. Om te zorgen dat iedereen die acuut zorg nodig heeft die ook op dat moment kan krijgen. Dat geldt ook voor u!
Maar als het even kan wachten of een bezoek aan de arts niet perse nodig is, is het fijn als het door de assistente op een andere manier opgelost kan worden. Zo kunnen we voor iedereen goede zorg blijven garanderen.
Wij vragen hiervoor uw begrip, onze assistentes zijn onmisbaar voor goede zorg en iedereen binnen de huisartsenpraktijk doet zijn uiterste best voor u als patiënt.